Værd at vide om Show

DFPF bestræber sig på at hente uddannet dommere hjem til vores årlig show, dommerne kan være uddannet inden for Fell Pony Society eller fra National Pony Society (NPS).

Det er den enkelte dommer som afgør hvorledes de ønsker at se ponyen, når deltagerne træder på banen hjælper dommer & dommersekretær med hvorledes dommeren ønsker at se ponyen i ringen.

Eksteriør:

Som oftes i eksteriør bedømmelser, er der tale om enten en trekantsmønstring eller en traditionel bedømmelse. Ved trekantsmønstring skridter hele klassen i en markeret trekant, derefter tages man efter katalognummer alene i ringen. her opstiller man med manefri side foran dommeren. Ved dommerens antegn skridtes der først i trekanten med ponyen- hvorefter man igen opstiller med manefri side. Ved næste antegn traves der i trekanten og til sidst stiller man op foran dommeren, og afventer dommeren. Som oftes vil dommeren gerne løfte hove, mærke pels mm.

Når dommeren er tilfreds, bliver man bedt om at træde ud af ringen og at næste katalog nummer kan få sin tur.

Til allersidst bliver man rangeret alt afhængig af point for den samlet bedømmelse, og der uddeles rosetter og evt. sponsorgaver.

Den traditionel bedømmelse, følger samme principper eneste forskel er at man ved dommerens anvisning i skridt, skridter og traver lige ud & retur efter passende afstand (dette siges). Det er vigtigt at når man skridter og traver i returen at man går/løber forbi dommeren og stopper efter.

Ridning & Kørsel:

Ride og kørebedømmelse aftales med dommeren på forhånd, som oftes bruges samme standard som for Mountain & moorland shows, men endelig beskrivelse for dette sker på indbydelsen for showet, da det der er aftalt med dommeren hvad de ønsker at se. Der kan på dagen forekomme enkelte ændringer eller hensyn, alt efter dommeren instrukser.

For mere om engelske Ride & køreklasser se:  http://mountainandmoorland.dk/engelske-brugsklasser/klassebeskrivelser/

Bedømmelse:

For de fleste der stiller en pony til bedømmelse er en god bedømmelse det samme som at få gode points.

I arbejdet med bedømmelsen af ponyerne drejer det sig derfor om – inden for de satte rammer – at få præsenteret hver enkelt hests evner så godt som muligt.

Målet med følgende er derfor, at gøre opmærksom på nogle af de generelle ting, som er nyttige at vide inden forberedelsen til en bedømmelse.

Ponyen kan kun bedømmes, hvis dens papir er i orden. Dvs. at ponyen har en fuld stamtavle og registreret i et af de 2 lande som har stambogsretten af Fell ponyer i verden.

Ved bedømmelse stilles der krav til ponyens tilstand ved fremvisningen:

Den bør give et positivt helhedsindtryk, hvilket blandt andet medfører, at ponyen bør være ren og velsoigneret ved fremstillingen. Udstråler hesten et harmonisk og velplejet udtryk, giver det altid et mere positivt indtryk.

Ponyen bør vises i en optimal kondition (Dette betyder, god foderstand, god muskelsætning ).

Velplejede hove.

Ny vasket og velsoigneret (husk en Fell pony MÅ IKKE klippes.)

Endvidere skal ponyen være håndterbar og veltrænet.

Ponyen skal bære en neutral trense.

Føreren skal bære foreningstrøje eller neutral beklædning.

Dommerens bedømmelse bygger på det, de faktisk ser. Det er derfor vigtigt, at ponyen vises så tæt på dens optimale som muligt.

Sandsynligheden for at ponyen får en tilfredsstillende bedømmelse er langt større, hvis den og føreren er velforberedt.

Pony velfærd:

Følgende er en henstilling om god Horsemanship til alle medlemmer af DFPF,

Hensynet til ponyen bør prioriteres over alt andet.

Ponyens velfærd skal gå forud for avlerens, trænerens, rytterens, ejerens, hestehandlerens, interesser og ønsker.

Enhver form for ridning og træningsmetode skal tage hensyn til, at ponyen er et levende væsen, med ret til omsorg, pleje og god0behandling

Rytterens/ponyejerens personlige ride færdigheder, hestefaglige viden og kunnen er afgørende betydning, da disse faktorer er væsentlige for ponyens trivsel og velfærd.

Dette bygger bl.a. på den nye hestelov og på almen sund fornuft.

Vi glæder os til at se jer alle til show, dyrskuer mm. i 2022.