Som hingsteholder i Danmark

Hvert år opdateres hingstelisten hos Dansk fell pony forening. Den opdaterede liste sendes til Seges og er med til at sikre at afkom, efter de på listen avlsgodkendte hingste, kan få udstedt pas med fuld stamtavle.

Det er hingste-ejers ansvar at sikre, at Dansk Fell Pony forening har de, i stambog reglernes anførte dokumenter, information mm. Ud over det så skal hingste-ejeren betale administrationsgebyr både hos DFPF og hos Seges. Gebyret til Dansk Fell Pony forening er DKK 500 pr. hingst. Gebyret til Seges fastsættes efter deres prisliste og afregnes direkte med hingsteholder af Seges. Ved hingst som ønskes blivende på hingstelisten skal dog kun betales gebyr eller medlemskab (se forneden) til DFPF, dette skal dog være betalt rettidigt og det er fortsat hingste ejers ansvar at give DFPF besked om at det fortsat ønskes at bibeholde hingsten på listen. Ved sådanne tilfælde anløber der ikke gebyr til Seges.

Ved avlsmedlemskab har man administrationsgebyret til DFPF for én hingst med i sit medlemskab, dette gælder pr. år. Der kræves dog at der betales avlsmedlemskab inden 1. februar hvert år. Ved øvrige medlemskaber skal der betales DKK 500 for at hingsten påføres eller forbliver på listen samt ved flere hingste betales DKK 500 for efterfølgende hingste.

Ønsker du at din hingst skal oprettes på hingstelisten, skal du sende kopi af licens fra England (hvis du har sådan en), resultat på FIS-test, DNA-bevis på forældrene samt udfylde blanketten under "Registrering af hingst".
Bestyrelsen forsøger at spørge ind til, om man ønsker at hingsten skal forblive på listen hvert år, men det er til hver en tid hingste-ejers ansvar at informere bestyrelsen om hingsten skal forblive på listen eller ej.

Hingstegodkendelse i FPS og Seges:

Det ligger frit for at søge om godkendelse af Fell hingst til avl hos moderforbundet FPS, dog skal foreningen som anført i stambogsregler fortsat have nødvendig dokumentation samt tilkendegivelse af hingst for at hingsten er/bliver på hingstelisten og dermed kan få pas med stamtavle.

Midlertidig Hingste licens er gældende efter FPS regler for midlertidig licens, og denne kan maximalt være gældende til dagen efter kåring, på andet året for en midlertidig godkendt hingst.

Det anbefales at ansøge om hingstelicens via FPS da disse kan DNA og FIS teste samt indfører data i Grassroot databasen billigere end hvad der ellers er set udbudt, dog er hingste-ejer fortsat pålagt at udføre pligter forbundet med optagelse i DFPF samt Seges, hvis hingstens afkom skal have pas med stamtavle.

Hold i dag