dfpf-logo-horisontal-version2-lilla.jpg

De danske hestepas

Alle heste der opholder sig permanent i Danmark skal være identificerede og registreret i CHR (det Centrale Husdyrbrugsregister). Det betyder, at en hest skal være chipmærket og have et identifikationsdokument = hestepas. Et gyldigt hestepas indeholder integrerede medicinsider og er gyldigt i hele hestens levetid.

I 2021 blev Dansk Fell Pony forening medlem af SEGES, som blandt andet udsteder de danske hestepas. Dette blev vi hovedsageligt på grund af Brexit, som resulterede i, at det i fremtiden ville være ulovligt at få engelske pas på vores ponyer i DK. Vi skulle finde en ny måde at få pas på vores ponyer og SEGES var den mest fordelagtige samarbejdspartner – Som også ville give foreningen andre fordele, som fx at Fell ponyer kan deltage på alle landets skuer på lige fod med andre racer.

I SEGES findes 5 forskellige typer af hestepas:

1. Lysegrønne hestepas uden angivelse af afstamning.

2. Lysegrønne hestepas med angivelse af afstamning i et DK anerkendt avlsforbund.

3. Røde/bordeaux hestepas i et EU anerkendte avlsforbund.

4. Blå hestepas i et EU anerkendte avlsforbund eller krydsninger, hvor som minimum far er godkendt af EU anerkendt avlsforbund.

5. Sorte hestepas, Renracede heste i EU anerkendte avlsforbund, hvor far ikke er avlsgodkendt.

De danske Fell ponyer født i år 2021 og frem vil, indtil vores EU anerkendelse er godkendt, modtage et lysegrønt pas med angivelse af afstamning i et DK anerkendt avlsforbund. Der arbejdes på højtryk i DFPF bestyrelsen på at få en EU anerkendelse og da man har ét forsøg til dette, skal det gøres helt perfekt første gang. Dette får vi heldigvis hjælp til, fra SEGES samt andre avlsforbund som har været igennem det samme. Når foreningen er EU anerkendt kan man få ombyttet sin Fell ponys nuværende grønne pas til et rødt, gennem SEGES mod et gebyr.

Vi i bestyrelsen vil selvfølgelig holde vores medlemmer opdateret i processen og håber I vil tage fat i os ved spørgsmål eller tvivl. Indtil da håber vi, at I vil væbne jer med tålmodighed og nyde jeres ponyer, som er lige så meget værd på det lysegrønne pas, som de ville være på det røde!

Hent som PDF fil De-danske-hestepas

Hold i dag